Ford a investit peste 800 de milioane de euro în uzina de la Craiova și are una dintre cele mai ecologice secție de vopsitorie din lume
Caroserii&presaj este secția unde lucrează mai mulți roboți decât oameni
Craiova. Un oraș în care până în 2010 când Știința a fost dezafiliată se mânca fotbal pe pâine a devenit, de curând, un reper important în industria auto mondială. Cum despre Universitatea Craiova nu mai putem vorbi, cel puțin pe moment, decât la timpul trecut, ProSport și-a propus și a realizat un reportaj în exclusivitate la noua minune din Bănie: Fabrica Ford, acolo unde se produce noul B-Max. A fost ocazia perfectă de a dezbrăca de secrete uzina din Craiova și de a afla câteva povești de viață extraordinare.
Totul a început în martie 2008, când Ford a devenit acționar majoritar la Automobile Craiova. Un an și ceva mai târziu Ford a cumpărat și acțiunile minoritare, având din acel moment control absolut la uzina din Bănie. Producția a început efectiv în septembrie 2009, când s-a pornit asamblarea primului Transit Conect la Craiova. Ulterior, Ford și-a reașezat planurile de producție, și anunța, în 2011, că filozofia după care va merge va fi „uzina și platforma”. Din acel moment Craiova a devenit o uzină de platformă mică, ca și cea de la Koln, singurele din Europa pe această platformă, astfel că, în iunie 2011 Ford a spus că va produce la Craiova cel mai avansat model din gamă, respectiv B-Max. Producția B-Max a început în iunie 2012, și, în același an, dar o lună mai devreme, la Craiova a fost pornită producția motorului EcoBoost, de un litru.
Uiți centura, nu mai conduci!
Platforma de la Craiova se întinde pe câțiva mii de metri pătrați, iar regulile de circulație în incintă – pentru că de la o secție la alta trebuie să te deplasezi cu mașina – se respectă exact ca la examenul de acordare a permisului auto. Iar cine nu se supune, o pățește rău de tot. O simplă centură de siguranță neatașată atrage după sine suspendarea pentru șase luni a dreptului de a șofa în incinta uzinei. Ordinea și curățenia domnesc în uzină, acolo unde manageri britanici, americani sau spanioli conduc cu pricepere miile de muncitori olteni care scot pe piață cea mai frumoasă mașină produsă până în prezent în România: Ford B-Max.
1. „Românii care lucrează la motorul EcoBoost fac o treabă excelentă!”
Prima secție pe care am vizitat-o cu ocazia reportajului de la Craiova nu putea fi decât cea de motoare, acolo unde se produce mult-premiatul EcoBoost de un litru. Intrăm în hală și o mare de șalopete albastre ne apare în fața ochilor. Pare că e peluza de pe „Oblemenco”, dar ne revenim repede în momentul în care auzim un zgomot asurzitor. „Bine ați venit în secția de producție motoare”, ne întâmpină, cu zâmbetul pe buze, managerul Ian Pearson, un britanic ajuns la Craiova pentru a-i ajuta pe români să facă cel mai bun motor din lume. „Motorul pe care‑l producem aici echipează modelele B-Max, Focus, C-Max și noul Fiesta. Lumea spune deja că e cel mai bun motor produs în 2012 și că blocul-motor încape pe o foaie A4. Nu e mare, dar e puternic și eficient. Avem 900 de oameni care lucrează la Craiova, în două și trei schimburi la realizarea pieselor și asamblare. Fiecare motor e testat de mai multe ori înainte de a pleca de la noi pentru a ne asigura că totul funcționează la perfecțiune. Nu ne permitem nicio eroare”, ne spune Ian Pearson, care răspunde aproape instantaneu la o întrebare firească: „Cum e să lucrezi cu români?”: „E extraordinar să lucrez aici. Sunt aici de doi ani și jumătate, de când acest loc nu arăta așa de bine. Practic, cu ajutorul lor am curățat aici și am reamenajat această fabrică. Românii sunt muncitori, pricepuți la construcția de motoare, pasionați și fac o treabă excelentă.”
2. Secția Transformers
La secția de caroserii și presaj ai impresia că ești în studiourile unde se toarnă un nou film din seria Transformers. Aici lucrează mai mulți roboți decât oameni. Într-o hală impresionantă și curată ca o farmacie, tabla pentru B-Max ia forma mașinii cu ajutorul unor prese de zeci de tone, iar apoi roboții se ocupa de asamblarea primară. „Avem 375 de roboți și 350 de oameni. Roboții sunt împărțiți în cinci zone speciale și fiecare are o precizie milimetrică. Putem realiza caroserii pentru două modele, dar, pentru moment, lucrăm doar pentru B-Max. Cel mai ieftin robot costă minim 500.000 de euro!”, ne lasă mască Pete Wilson, seful secției caroserii&presaj.
3. Tehnologie unică de vopsire
Mergem mai departe și ajungem la vopsitorie. Cele mai spectaculoase imagini le-am realizat în secția unde lucrează 280 oameni, în două schimburi. Daniel Ramos Fernandez, managerul secției ne-a prezentat modul în care oamenii pe care-i conduce dau culoare noului B-Max. Dar nu înainte de a ne îmbrăca în niște costume speciale fără de care nu am fi putut avea acces în cea secția unde se pătrunde cel mai greu. „Ford a implementat o tehnologie specială de vopsire la fabrica din România, care se numeste 3-Wet. Noua vopsea și metoda de vopsire este ecologică si extrem de durabilă. Sistemul 3-Wet de la Ford reduce emisiile anuale de CO2 ale fabricii cu 6.000 de tone în comparație cu vopselurile bazate pe apă, și cu 8.000 de tone în comparație cu emisiile unei fabrici convenționale, cu vopseluri bazate pe solvenți”, ne-a declarat Fernandez, care ne-a spus, pe scurt, și cum decurge procesul de vopsire 3-Wet: „La fel ca în cazul unei vopsiri convenționale, se aplică grund, vopsea și lac, dar acestea sunt aplicate unul deasupra celuilalt cât stratul anterior este încă ud. Timpul necesar aplicării este redus cu 20%. Vopseaua aplicată prin procedeul 3-Wet este mai rezistentă la zgârieturi și intemperii și ofera o durabilitate exemplară”.
4. „30% din producție, în Anglia”
Secția din care iese mașina pe roți este cea de asamblare finală. Totul se desfășoară într-o disciplină de fier, pentru că orice abatere duce la stoparea producției și implicit la pierderi imense pentru Ford. Din momentul în care caroseria intră în secție și până în momentul în care mașina e pe roți, trec patru ore. Caroseria vine cu un manifest atașat, pe care sunt trecute toate opțiunile pe care urmează să le aibă mașina. Manifestul ajunge în mâinele operatorilor, iar din acel moment fiecare știe ce are de făcut. În secția de asamblare finală, lucreză într-un singur schimb 653 de operatori, care produc 360 de vehicule. „În secția de asamblare finală există mai multe linii de montaj: linia principală, linia de pregătire planșe-bord, linia de pregătire uși, linia de pregătire motor, linia de pregătire roți și linia de pregătiri generale (ex. – radiator, geamuri, mânere de uși). În această secție, pe mașină se montează peste 2.000 de piese. Prima piesă care se montează este reprezentat de cablajul principal al mașinii”, ne-a declarat Nicolae Gavrilă, manager secția de asamblare finală, care ne dezvăluie și câte mașini B-Max pleacă în Marea Britanie: „30% din producție o reprezintă mașinile cu volan pe dreapta. Mare Britanie este unul din clienții foarte importanți pentru noi”.
Concluzia americană: „Oameni de ispravă, dar drumurile…”
În secția de producție vehicule, unde lucrează 240 de oameni, l-am întâlnit pe Vic Startek (foto), un american ancorat bine în realitate. „Suntem oameni din mai multe țări ale lumii și toți am venit la Craiova cu un singur scop: să îi învățăm pe români să facă cele mai bune mașini Ford”, își începe Vic discursul. „Am venit în România în urmă cu doi ani și jumătate și mă simt excelent în țara voastră. Cel mai mult în România îmi place viața la țară, dar și oamenii. Oriunde mergi, întâlnești oameni buni și oameni răi, dar în România procentul oamenilor buni este covârșitor mai mare”, ne spune Vic Startek cu o sinceritate dezarmantă. Iar când vine vorba despre primul loc pe care l-a vizitat în țara noastră, răspunsul e cât se poate de previzibil: „Castelul Bran. În America, când te gândești la România primul lucru care-ți vine în minte e Dracula. E superb acolo, dar am ajuns greu pentru că am mers iarna. Iar de două ori pe săptămână, merg cu soția la București pentru cumpărături, pentru a lua masa în diferite restaurante drăguțe.” Totuși, Vic are și două nemulțumiri: „Mi-ar plăcea să pot veni direct cu avionul din SUA la Craiova. Iar despre drumurile voastre îți spun după ce închizi reportofonul (râde). Ar trebui să fie mult mai bune și nu pentru mine, ci pentru poporul vostru”.
Ford a plătit statului român pentru pachetul majoritar de acțiuni 57 de milioane de euro
4.000 de angajați are în prezent fabrica Ford de la Craiova
Investiția Ford la Craiova, până în acest moment, se ridică la peste 800 de milioane de euro
Ultima investiție de asemenea anvergură făcută de Ford s-a petrecut în urmă cu 44 de ani, la Valencia
Până la finalul celui de-al doilea trimestru va începe producția celui de-al doilea motor EcoBoost, de 1,5 litri
Pentru dezvoltarea motorului EcoBoost de un litru, Ford a investit, la nivel global, peste un miliard de euro
Ford a vândut 15.300 de modele B-Max în 2012, în condițiile în care mașina a fost lansată la mijlocul anului trecut
În prima lună din 2013, Ford a vândut în România 35 de B-Max, cu 14 mai mult decât modelul Lodgy, produs de Dacia în Maroc
Într-un schimb normal, dacă ar exista cerere, Ford ar putea produce 440 de mașini. În momentul de față, în opt ore se produc 360 de vehicule
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER